Innledning: En av de viktigste hypotesene omkring årsaksforholdene bak fremkomsten av utviklingsforstyrrelsen ADHD er at hjernens eksekutive/prefrontale systemer synes å være involvert på et eller annet vis. Dette omtales som ‘frontalhypotesen’ om ADHD. Svikt eller svakheter i hjernens prefrontale systemer kan bero på genetisk påvirkning, prenatale påvirkninger, påført hjerneaffeksjon eller sterkt avvikende læringsmiljø i tidlige utviklingsår eller flere av disse årsakene som samtidig er tilstede.
De eksekutive eller frontale hjernesystemene er ikke en enkelt system. men består av mange subsystemer som utfører forskjellige og spesifikke oppgaver og funksjoner. I tillegg samvirker de prefrontale subsystemene resiprokalt med andre hjernesystemer, som f.eks. er involvert i motorisk programmering og kontroll (premotoriske systemer, basalgangliene, lillehjernen), emosjonell regulering (det limbiske system, amygdala, gyrus cingulate). Dette gjør at den frontale hypotesen i seg selv blir for unyansert og må spesifiseres opp mot kompleksiteten i de hjernesystemene som er involvert.
J. Mattes
J. Mattes (1980) var tidligst ute med å forsøke å klargjøre mulig sammenheng mellom ADHD-tilstander og prefrontale svikt på grunnlag av den eksisterende litteraturen. Han hevder at litteraturen klart viser at det finnes interessante og sterke paraleller mellom ADHD-forstyrrelser hos barn og de atferdsmessige virkningene av spesifikke frontallapps-affeksjoner. Hans samlete konklusjon er at paralellene er meget overbevisende og omfatter følgende atferdsmessige fellestrekk:
emosjonell labilitet,
økt utsatthet for kognitiv og atferdsmessig forstyrrelse
hypermotilitet
og oppmerksomhetsvansker
Mattes peker også på at man for å kunne gjøre slike paraleller må skjelne mellom virkningene av affeksjoner og lesjoner i de ulike subsystemene av frontalregionen. Lesjoner i det orbitale området er ofte forbundet med emosjonell disinhibisjon, mens dorsolaterale lesjoner er forbundet med kognitiv-atferdsmessig disinhibisjon. Ved utviklingsmessige forstyrrelser som ADHD mener Mattes at bildet er diffust og som oftest preges av svikt forbundet med skade i mange områder av frontale cortex .
Mattes oppfatning er at samlet betraktet bekrefter forskningen nyttigheten av å se hyperaktivitet og relaterte atferdsforstyrrelser hos ADHD-barn i et nevropsykologisk perspektiv med særlig betoning av frontalsystemenes rolle. Han skriver at selv om man i en rekke empiriske studier også har kunnet konstatere svikt i informasjonsbehandlings-prosessene hos ADHD-barn som ellers viser mere normale prestasjoner på standard psykometriske tester, så har funnene i slike studier ikke blitt forsøkt fortolket ut fra en nevropsykologisk perspektiv.
Mattes understreker at de funn man har gjort ved psykometrisk og nevropsykologisk undersøkelser av hyperaktive barn i dag kan settes inn i en rimelig velfundert teori-systematisk sammenheng som tillater dypere forståelse av den typen av forstyrret atferd det her er snakk om. En ren atferdsoverflate-tilnærming tar ikke lenger fullgodt i vare den kunnskapen som forskningen har frembrakt om underliggende mekanismer. Han kan med støtte i nyere nevropsykologiske frontal-teorier peke på et interessant teoretisk og praktisk poeng som stadig flere lærevanske- og atferdsvanske-forskere har vært inne på de siste par tiårene:
» Selv en overflatisk lesning av litteraturen som omhandler frontallapps-dysfunksjon tilsier en sammenheng med hyperkinesi .» (1980, s.350).
I en selektiv gjennomgang av relevant forskningslitteratur finner Mattes betraktelig evidens som indikerer at funksjoner som man forbinder med hjernens frontale systemer er involvert i vanskebildet hos hyperaktive barn og unge. Også de rent deskriptive bildene av barn i den aktuelle gruppen leder tankene hen til frontallapps-involvering.
Mattes viser til Wenders klassiske arbeid fra 1971 om det en dengang kalte ‘MBD-barn’, der denne skriver at:
‘Hos MBD-barnet, som også hos mindre barn, vil sterke ytre stimuli virke forstyrrende på den mentale innstilltheten. Når barnet er bedt om å utføre en oppgave kan det gå i gang ganske velvillig, men deretter glemmer det å fullføre den; ha eller hun gir opp oppgaven underveis. Alle slags irrelevante stimuli, et spennende leketøy, en interessant lyd, holder oppmerksomheten fast inntil et nytt stimulus fanger den. Disse avbrytende stimuli kan også komme innenifra. Barnets mentale innstilling, dets indre plan-utkast, kan også bli forstyrret av ‘ideer’, ‘ønsker’, eller drifter som fremkommer plutselig og forstyrrer den pågående utføringen og fullføringen av vedvarende oppgaver eller atferdsmønstre.’ ( sitert etter Mattes 1980, s.359).
Mattes hevder at dersom den videre empiriske forskningen fortsetter med å gi støtte til de ulike variantene av frontal-baserte hypoteser om hyperaktivitet, så vil det på sikt kunne bli riktigere å bruke en betegnelse som «frontallapps-dysfunksjon» ved denne type tilstander – heller enn de tradisjonelle rene atferdsmessige og symptom-beskrivende termer som ‘hyperaktivitet’ og ‘oppmerksomhetssvikt’. Betegnelsen ‘frontal dysfunksjon’ henviser til den grunnleggende typen eller gruppen av funksjonelle mangler eller prosess-svakheter, og denne kan fremtre gjennom ulike og varierte atferdsmessige symptombilder som impulsivitet, avledbarhet, oppmerksomhetsvansker, uro og hyperaktivtet, nedsatt respondering på forsterkninger, disinhibisjon, osv.. Mattes finner også at det er gode grunner til å tro at en bedre fundert hjernepsykologisk forståelse av de underliggende funksjonelle svikt kan fremme en mer rasjonelt fundert utforming av ulike behandlings-tilnærminger i form av kognitive og atferdsmessige terapier.
Chelune
Chelune at.als. (1985,1986) mener at frontallapps-hypotesen representerer en god modell for å forklare mange av funnene som er gjort hos ADHD-gruppen. De peker på at frontallappenes prefrontale systemer har et rikt nettverk av resiprokale forbindelser til retikulær-substansen og diencephaliske sturkturer som regulerer arousal-tilstander og evnen til å hemme responderingen overfor irrelevante stimuli. Prefrontale affeksjoner resulterer i sammenbrudd i evnen til å regulere målrettet aktivitet og moduleringen av impulsiv respondering. Individer med slike forstyrrelser viser vansker med å holde tilbake og endre pågående atferd trass i tilbakemeldinger om at atferden er feil eller utilpasset (perseverasjons-atferd), og de viser forhøyet reaktivitet overfor ytre stimuli (distraherbarhet og impulsivitet). Hovedvirkningen av slike hjernepsykologiske prosess-svakheter er forstyrrelse av organismens målrettete atferdsutforming.
Frontallapps-hypotesen finner støtte i at hyperaktivitet og hyper-reaktivitet ofte fremstår som en atferdsmessig sekvele ved frontallapps-lesjoner. Man tror at hyperaktiviteten resulterer fremkommer som følge av svekkelse i høyere cortical inhibisjons-fungering, uhensiktsmessige atferder kan ikke lenger hemmes eller holdes igjen på normal måte, og direkte-responderingen på stimuli i form av orienterings-reaksjoner blir forsterket.
Chelune og medarbeiderne (1986) gjennomførte en nevropsykologisk studium av frontallapss-fungering hos barn som har fått ADD-diagnose ut fra DSM-III kriterier. De finner også nevropsykologisk testmesig evidens som utpeker prosess-svakeheter i frontallappenes funksjon som medvirkende i vaskebildet hos barn med ADDH. De finner f.eks. at ADDH-barna presterer særlig svakt på Wisconsin Kort-Sortering-Test (WCST) og særlig når det gjeder perseverativ feil-respondering sammenlignet med kontroll-barn. WCST er en test som måler fleksibilitet og evne til å hemme og variere atferd gjennom skifte av fremgangsmåter og strategier. Andre teoretisk begrunnete tester av prefrontal fungering ga mer blandete resultater og bekrefter ikke en frontallapps-hypotese om ADHD.
Gorenstein
Gorenstein har sammen med sine medarbeidere gjort en rekke studier for å klargjøre den rollen som forstyrret prefrontal fungering lan spille i atferdsmessige forstyrrelser, antisosialitet og hyperaktivitet. (Gorenstein et. als. 1989, Gorenstein og Newman 1980) Som bakgrunn for sin egen forskning har denne gruppen studier av det de kaller for ‘disinhibitorisk psykopatologi’. De mener at bl.a. hyperaktivitet representerer denne typen av forstyrrelser som de hevder kan bunne i dysfungering i et helt system som er sammenssatt av mediale septum, hippocampus, og orbito-frontale cortex. Gorenstein formulerer sine synspunkter på uhemmet atferd med bakgrunn i lesjonsstudier av dyr.
Dette empiriske studiet er en avløper av den raske utviklingen innenfor utviklingsmessig nevropsykologi iløpet av det siste tiåret der man anvender nevropsykologisdke teorier og metoder på studiet av såkalte ‘funksjonelle’ atferdsforstyrrelser. Det nevropsykologiske perspektivet har blitt brukt på forstyrrelser som: schizofreni, antisosial personlighet, OCD, alkoholisme-predisponering, og ADHD.
Gorenstein-gruppen mener at det nevropsykologiske studiet av slike nevroatferdsmessige forstyrrelser synes å være lovende mht. å kunne belyse spørsmål som går på både strukturelle og funksjonelle faktorer. Dette selv om det ikke alltid er klart hordan man skal forstå mønstre av nevropsykologiske svikt som er forbundet med atferdsmessige forstyrrelser av denne typen – finnes det en organisk årsak eller er det snakk om et fungerings-mønster som mimer slike årsaker ? Hovedverdien av slike nevropsykologiske studier utover generering av strukturelle hypoteser er de kan kaste lys over grunnleggende funksjonelle egenskaper i en klinisk populasjon, som f.eks. ADHD.
I flere studier rettes oppmerksomheten mot ADHD-forstyrrelser som forskerne tror er den typen av utviklingsmessig atferdsforstyrrelse som med størst sannsynlighet vil kunne belyses gjennom en nevropsykologisk analyse. ADHD-symptomer debuterer tidlig i livsløpet, de er refraktære overfor omgivelsesmessige påvirkninger, og man vet at slike symptomer i noen tilfeller forårsakes av organiske forhold. Slike kjennetegn sammen med fraværet av noen fremtredende psykososial årsak gjør det mer enn rimelig å tenke seg at ADHD kan være resultat av en form for CNS-dysfungering.
Hvilken form for CNS-dysfungering det kan være snakk om finnes det mange teorier om: CNS-arousal mekanisme svikt: underarousal av det retikulære aktiveringssystemet med ledsagende mangel på cortical inhibisjon: mangelen på cortical inhibisjon fører til eksessiv motorisk output og mangler i evnen til å fokusere oppmerksomheten. Stimulant medikasjon minsker symptomene ved å påvirke roten i den retikulære underarousa-tilstanden. (Satterfield 1974)
Andre teoretikere har spekulert omkring mulige lokaliseringer av en cortical inhibitorisk svikt i ADHD: frontale cortex og dens limbiske forbindelser synes å være svært sannsynlige kandidater pga.: Lesjoner i frontolimbiske strukturer produserer disinhibitoriske effekter som impulsivitet og distraherbarhet både hos dyr og mennesker. Det frontolimbiske systemet har viktige resiprokale forbindelser med det retikulære aktiverings-systemet. Fysisk umodenhet i fronto-limbiske strukturer hos dyr og mennesker har vært forbundet med barnslige og umodne atferdsmønstre som minner om det man kan se hos ADHD-individer (Altman et als. 1973).
Gorenstein et.als. finner at en fronto-limbisk modell av ADHD-tilstander synes best rustet til å integrere fysiologiske, kognitive, og modningmessige trekk ved slike forstyrrelser. De understreker at forbindelsen mellom ADHD og fronto-limbisk system-dysfungering er hovedsakelig teoretisk. Forskerne tar utgangspunkt i at mange teoretikere har hevdet at oppmerksomhetssvikt og hyperaktivitet hos barn kan oppstå som følge av mangler i inhibitoriske mekanismer i prefrontale cortex. Hypotesen som følger av denne teorien er at ADHD-barn skal vise prefrontal-type svikt på ulike teoretisk relevante nevropsykologiske mål eller indikasjoner.
(Subjekter: 21 elever i grunnskole-alder (8-12 år) som er henvist for forstyrrende atferdsproblemer og som er bedømt som høye på oppmerksomhets/hyperaktivitets-skalaer (Conners). Ingen barn er prøvd på medikasjon tidligere. Kontroll-gruppe av 26 alders-matchete grunnskolebarn fra den samme skolen.)
Funn: Forskerne finner at ADHD-gruppen sammenlignet med kontroll-gruppen på seks mål (tre teoretiske og tre empiriske) for prefontal-type funksjon presterer i retning av prefrontaltype-svikt som har en historie av å kunne diskriminere pasienter med prefrontale lesjoner fra kontroller. Test-funnene er: Perseverative responser på WCST, Necker terning-reversaler, Trailmaking, Stroop Farge-Ord Test , Feil på sekvensiell memorerings-oppgave for barn (Lezak 1983)
Gorenstein-gruppens funn sammenfaller nesten helt med de funn Chelune et. als.(1986) gjorde når det gjelder perseverasjons-feil på WCST. Man finner ingen forskjeller mellom gruppene på WISC-R vokabular-testen. Forskeren finner det samme nevropsykologiske test-mønstret hos barn i normalgruppen som skårer høyt på skalaer for oppmerksomhets-/hyperaktivitets-forstyrrelse. Konklusjon: Funnene fra dette studiet synes å være generelt forenlige med en prefrontal-svikt teori om oppmerksomhets/hyperaktivitets-forstyrrelser i og med at det kan fastslåes en funksjonell likhet på nevropsykologiske tester mellom frontallapps-forstyrrelser og ADHD.. Dette studiet kan ikke utelukke tilstedeværelse av andre typer av svikt hos ADHD-barn,- til det måtte man gjennomføre en mer bredspektret undersøkelse av andre nevropsykologiske funksjoner. Men likheten på vokabular-testen på WISC-R mellom gruppene tilsier at resultatene på frontal-testene ikke skyldes noen generalisert kognitiv svikt.
Og man kan heller ikke dra slutninger om en organisk svikt ved ADHD-forstyrrelser uten at man også har tilgang til uavhengige nevrofysiologiske funn. Forskernes teori om ADHD-forstyrrelser er at slike barn lider av en svakhet eller svikt i prefrontale systemer som involverer minsket evne til å opprettholde kognitiv aktivtet når de står overfor konkurrerende responser. Slike konkurrerende responser kan være kunstig tvingende eller naturlig fremtredende. Når den konkurrerende responsen er svært fremtredende, dvs. særlig vellært eller sterkt fremkalt gjennom tilstedeværelsen av relevante stimuli, slik som belønninger – så vil ADHD-barn vise tendenser til perseverativ respondering. Det resulterende vanskebildet er av et barn som er distraherbar, impulsiv, ute av stand til å avslutte det som det har begynt på, og ellers refraktær overfor andres krav til atferdsmessig tilpasning.
Stamm og Kreder
Stamm og Kreder (1979) fremsetter hypotesen om at svikt, og umodenhet eller sen-modning av frontallapps-systemene kan være den etiologiske basisen for hyperaktivitet eller hyperkinesi hos barn og unge. Denne umodenheten eller utviklingsmessige forsinkelsen resulterer i motorisk, oppmerksomhetsmessig og atferdsmessig impulsivitet og dyskontroll hos subjektet, slik man observerer dette ved hyperaktivitet. Konstellasjonen av psykologiske forstyrrelser hos hyperaktive barn, med inadekvat oppmerksomhets-fungering, inadekvat impuls-kontroll, og inadekvat planlegging av respons-sekvenser, synes for en stor del å være analog til det man finner hos pasienter med kjent skade i de anteriore dorsolaterale og polare områdene av frontallappene. Slike pasienter viser et karakteristisk atferdsmønster med hyppige regelbrudd, perseverasjoner og impulsiv atferd, samt dissosiering mellom språklig innsikt og atferdsmessig selvkontroll. Evidensen for frontal utviklings-forsinkelse hos Stamm og Kreder er altså i all hovedsak av atferdsmessig karakter der de trekker analogier mellom vanskebildet hos hyperaktive barn og og vanskene hos frontal-affiserte voksne. De støtter seg på teorier og forskning som mener det er demonstrert at prefrontale hjernesystemer spiller en eksekutiv, en styrende og planleggende rolle, i atferdsutformingen. Dysfungering i prefrontale cortex fører til svekkelse av den normale eksitasjons-påvirkningen fra frontal-systemene til nevronsystemer i caudate nukleus, og derigjennom til forstyrrelser i den inhibitorisk kontroll av psykologiske prosesser og motoriske responser. Den sentrale virknings-mekanismen for samspillet mellom frontalsystemene og caudate i atferdskontrollen synes å være det dopaminergiske nevrale systemet. Stimulant medikasjon har virkninger ved at de hever nivåene av eksitasjon i disse nevronsystemene i caudate, noe som iallefall delvis kan kompensere for svikten i eksitatorisk frontallapps-innflytelse. Stamm og Kreder legger vekt på at denne frontalsystem-modellen for hyperaktiv atferdsforstyrrelse også har viktige implikasjoner for utviklingen av trenings-og behandlings-metoder, og for prognose-tenkningen. Frontal-systemene og den thalomo-frontale trakten undergår nevroutviklingsmessige modnings-prosesser antagelig til ut i det tredje tiåret, og en må anta at gruppen av hyperaktive barn vil vise ulike atferdsmessige utviklings-tendenser alt etter hvorledes nevroutviklingen forløper. Forfatterne viser ellers til Lurias modell for nevropsykologisk basert opptrening av viljesstyrt kognitiv og atferds-kontroll ved frontale regulerings-forstyrrelser. Slik kontroll dannes gjennom en gradvis prosess med utgangspunkt i ytre atferdsstruktur og verbaliserings-støtte, der verbaliseringen så omdannes ved internalisering til en indrespråklig kontroll-prosess hos subjektet selv over egen mental fungering og atferd.
Marcel Kinsbourne
Den kjente MBD/ADHD-forskeren M.Kinsbourne drøfter i en artikkel fra 1984 ulike teoretiske synspunkter på MBD/HA/ADD-problematikken. Han fremsetter en teori om at det eksisterer et svekket eller underaktivert system for atferdskontroll hos denne gruppen av det som idag kalles ADD-elever. Denne primære forstyrrelsen av atferdskontroll rammer også oppmerksomhetssystemenes fungering. Men selve basisforstyrrelsen synes ikke å ligge her. Kinsbourne tror at det mest sannsynlig er snakk om en frontolimbisk problematikk hos ADD-kasusene. Det er antagelig et disinhibisjonsyndrom med nedsatt emosjonell respondering og mottakelighet. ADD-barna er immune eller viser iallefall nedsatt motakelighet overfor forsterkninger, dvs. emosjonelle signaler og budskap. Autister er på sin side antatt oversensitive for slike signaler.
Hynd
Hynd et.al. (1989) mener at det nevropsykologiske perspektivet på hyperaktive atferdsforstyrrelser etterhvert er ganske godt underbygd fra flere kanter samtidig. De finnes bl.a. akkumulerende evidens for at ADD/H kan være relatert til svikt i den metabolske fungeringen til det frontalt-corticale inhibisjons-systemet. Barn med ADD/H har atferdsproblemer som kan skyldes svikt i dette nevrale systemet; hyperaktive barn har tilsvarende problemer med vedvarende oppmerksomhet som man ser hos frontalt lederte dyr. Ikke-hyperaktive barn med lærevansker og mildere oppmerksomhetsvansker har derimot et bilde som mer tilsvarer det man ser ved temporale lesjoner hos dyr.
Hynd et.al. peker på at denne frontale inhibisjons-hypotesen er konsistent med det man vet om frontale cortexs utstrakte forbindelser med RAS og den diencephaliske regionen som er viktig for arousal, oppmerksomhet og årvåkenhet. Man vet også at frontale lesjoner ofte produserer disinhibisjon, oppmerksomhetssvikt og hyperaktive atferd.
Barkley
I sin håndbok om diagnostisering og behandling av ADHD-barn (1990) henviser Barkley til at det er blitt et fremherskende syn at ADHD-tilstander at disse antagelig er forbundet med forstyrrelse av prefrontale cortical fungering, og/eller forbindelses-systemene mellom de prefrontale områdene og limbisk-motivasjonelle områder. Barkley mener derfor at det bør undersøkes nærmere i hvilken utstrekning nevropsykologiske mål for frontallapps-integritet kan være nyttige ved utredning av ADHD-individers status.
I sin håndbok for utredning og behandling av ADHD-tilstander presenterer Barkley (1990) en modernisert og forskningsbasert definisjon av disse tilstandene. Hoved-endringen i den nye definisjonen er at sentral-trekket i ADHD-forstyrrelsene knyttes til atferdsmessige og mentale regulerings-ferdigheter, og ikke til de tradisjonelle overflate-kjennetegnene overaktivitet, uoppmerksomhet og impulsivitet.
Barkleys nyformulering lyder som følger:
ADHD består av utviklingsmessige svakheter eller svikt i regulering og styring av atferd gjennom regler og konsekvenser. Disse sviktene gir opphav til problemer med å hemme, oppstarte eller opprettholde responser til oppgaver og stimuli; og med å følge regler eller beskjeder – særlig i situasjoner der konsekvensene for slik atferd er utsatte, svake, eller inkonsistente. Disse sviktene er tydelige i tidlig barndom, og er antagelig kroniske av natur. Selv om barna kan vise fremgang som følge av nevrologisk modning, så vil svakhetene fortsatte vare ved sammenlignet med jevnaldringene som også viser prestasjons-fremgang på slike ferdighets-områder etterhvert som de utvikler seg. ( etter Barkley, 1990)
Hovedproblemet i ADHD-gruppen av atferdsforstyrrelser oppfattes nå som sviktende eller svak regulering, styring og hemnings-kontroll over atferdsutforming og mentale prosesser. Slike barn har vansker i samband med regel-følging, lydighet, selvkontroll, monitorering og overvåking av seg selv, feil-registrering og vurdering, og stor variabilitet i atferden. Slik regulerings-svikt kan være av ulik grad, og også av ulik type. ADHD-tilstandenes overflate-bilde vil kunne vise endringer som følge av utviklingsmessige omdannelser av regulerings-evnenes struktur og innlæringen av regulerings-ferigheter. Prognosen for ADHD-tilstander er antagelig nært knyttet til utviklingsforløpet til og læringsmessige påvirknininger av regulerings-ferdighetssystemene.
Det nye i Barkleys 1990-versjon av ADHD-tilstandene er en åpenbar vri i hjernepsykologisk retning der disse tilstandene ikke lenger defineres på en beskrivende måte i rene atferdsmessige termer. ADHD oppfattes nå som en hjernepsykologisk basert svikt eller svakhet i styring og regulering av atferd og mentale prosesser. Og denne hjernepsykologiske svikt-tilstanden har mangeartete innvirkninger på den sosiale økologien rundt barnets samspill i heimen, skolen og fritids-sammenhengene. Forsøkene på kontroll av barnets atferd fra omgivelsene er mange ganger lite vellykkete- og fører også ofte til problemforsterkninger og avvisning av barnet. I uheldige lære- og atferds- omgivelser er en også ofte fremkomsten av asosial atferdsutvikling når barnet nærmer seg ungdomsalder. Ved dårlig behandling øker risikoen sterkt for fremkonsten av økende atferdsmeesige vansker med kriminalitet og antisosiale atferder.
Lou
Lou et. al. (1984) studerer 11 hyperaktive barn med regional cerebral blodgjennomstrømning. De finner patofysiologisk svikt i form av konsistent nedsatt metabolsk aktivitet eller hypoperfusjon senralt i frontallappene og relaterte subcorticale strukturer hos alle sine 11 ADHD-subjekter i alderen 6-15 år sammenlignet med normal søskengruppe-kontroller. 7 av de 11 barna viser også hypoperfusjon i caudate nukleus-regionen. Ved iverksetting av metylfenidat-behandling finner Lou og medarbeiderne økt blodgjennomstrømning i den sentrale regionen inkludert basalgangliene og mesencephalon. hos sine unge pasienter. Den relative perfusjonen av de corticale og motoriske områdene ellers minsker i alle områdene.
På grunnlag av disse resultatene av blodgjennomstrømings-studier fremsetter Lou-gruppen meget viktige synspunkter på hva som kan være hjernegrunnlaget for ADHD-problematikken:
» Hypoperfusjon ble typisk sett sentralt i frontallappen, anterolateralt og posterolateralt, noe som tilsier en sammenheng med grense-soner til de store arteriale territorier (anteriore, midtre, og posteriore cerebrale arterier, thalamus, striale og corticale grener). Aktiveringstudier lyktes ikke å påvise den normale økningen i gjennomstrømning i relevante corticale områder. Hypoperfusjon og lav metabolsk aktivitet kan skyldes mindre morfologiske abnormaliteter som ikke kan avsløres med CT men som har viktige patogeniske implikasjoner « (1984, s. 829).
Og disse forskerne fortsetter:
» I ADHD, er denne tolkningen støttet av den kjennsgjerning at aksonene fra de dopaminerge nevronene som stammer fra mesencephalon passerer gjennom de sentrale frontallappene for å nå prefrontale cortex (-) som antaes å være involvert i reguleringen av oppmerksomhet. (-) Disse dopaminergiske nevronene blir antagelig reaktivert av metylfenidat, som blokkerer membran-reopptaket av dopamin. (-) De kan utgjøre det anatomiske grunnlaget for interaksjonen mellom retikulær-formasjonen i hjernestammen og den prefrontale loben i reguleringen av oppmerksomhet .» (1984, s.289)
Zametkin og Rapaport
Zametkin og Rapaport finner i sin oversiktsartikkel om det patofysiologiske grunnlaget for ADHD-forstyrrelser at Lou-studiet fortjener inngående drøfting. De peker bl.a. på at konstateringen av minsket blodgjennomstrømning i områdene mellom den cerebrale hoved-arteriale tilførselen er konsistent med sammenhengen mellom ADHD og perinatal hypoksi der ‘vannskille-områdene’ i hjernen naturlig nok er mest utsatte for ischemisk skade.
Zametkin (1986) rapporterer at en gruppe av ADDH-foreldre som hadde samme diagnose selv viser redusert metabolisme i høyre anteriore frontal-region ved PET-scanning.
En nevropsykologisk modell av atferdsmessig sosialisering: Sosiocerebral utvikling av prefrontale hjernesystemer som grunnlag for tilegnelse av sosiokulturell kompetanse
En rekke hjerneforskere har sett at det finnes intime sammenhenger mellom den menneskelige sosialiserings-prosessens forløp og de frontale hjernesystemenes økende rolle i atferdsutformingen iløpet av ontogenesen. Brain skriver f.eks. at:
» Denne kontrollen av emosjoner utvikles gradvis utover i livet i samsvar med den disiplinen som individet underkastes eller underkaster seg selv, og dette utgjør åpenbart en viktig del av opplæringen. Det kan være liten tvil om at de prefrontale lappene som er nært forbundet med hypotalamus er ansvarlig for denne mekanismen.» ( s.108 )
Utviklingen av høyere mentale funksjoner gjennom sosialiserings-prosessen kan altså sees i sammenheng med en utviklingsmessig hjernepsykologisk remodellering der individets hjerne-funksjon blir ‘frontalisert’ som følge av sosial interaksjon mellom barn og voksne.
Virginia Douglas
Den sentrale kanadiske ADD-forskeren Virginia Douglas (1983, 1989) har i løpet av 80-tallet arbeidet med å forsøke å sette slike atferdsforstyrrelser som ADD og hyperaktivitet inn i en mer helhetlig psykologisk og nevropsykologisk sammenheng. Hun synes å betvile fornuftigeheten av de mer ateoretiske enkelt-mekanisme tilnærmingene som forsøker å forklare mest mulig ut fra minst mulig. Douglas setter i realiteten teorien om ulike typer av atferdsforstyrrelser hos barn i sammenheng med en generelle nevropsykologisk teori om høyere mentale prosesser. Sentralbegrepet i hennes teori høyere mental fungering er utviklingen av selvregulering. Det skal ikke mye fantasi til for å se den dype forbindelsen som finnes mellom Douglas nyeste tenkning og Vygotsky-Luria modellen av høyere mental fungering. Den primære mangel ved hyperaktivitet og andre relaterte atferdsforstyrrelser er ifølge Douglas selv-reguleringssvikt. Nevropsykologisk sett er selvregulering antagelig et funksjonelt atferdssystem med særlig forankring i frontalbaserte hjernesystemer. Douglas ser oppmerksomhetsvansker, hemnings-svikt, våkenhets-forstyrrelser eller arousal-defekter, hyperaktivitet , forstyrrende atferder ,og forsterknings-abnormaliteter som ‘sekundære’ vansker som ligger på en lavere nevropsykologisk nivå i det funksjonsystemiske hierarkiet. Sett i et ontogenetisk perspektiv trenger imidlertid disse del-sviktene ikke fremtre som sekundære. Tidlig i barnets nevropsykologiske utvikling så kan nok en eller flere av disse sviktene være særlig fremtredende, men med den nevropsykologiske utviklingen av hjernens selvregulerende systemer er det disses funksjonspotensiale som avgjør hva slags atferdsmessig innvirkning settet av lavere-nivå svikt vil få for individet. Selvregulerings-ferdighetene tar så og si over som atferdsstrukturerende redskaper og krefter, og i den grad selvregulerings-ferdighetene utvikles normalt så vil lavere-nivå forstyrrelser kunne avdempes og etterhvert innlemmes i normalisert fungering.
Olson
Olson et. al. (1990) legger i sin undersøkelse av impulsivitets-forstyrrelser hos barn vekt på den almene betydningen av å utforske disse i sammenhengen med den ontognetiske utviklingen av selvregulering og selvkontroll:
» Svikt i selvkontroll er direkte relevant for to viktige atferdsforstyrrelser i barndommen; oppmerksomhetssvikt og undersosialisert agressiv atferdsforstyrrelse. Utover dette, er selvkontroll-svikt assosierte trekk ved mange andre problemer i tilpasningen i barndommen, inkludert spesifikke lærevansker, (-) mental retardasjon, (-) og jevnalder-avvisning. Men til tross for viktigheten av konstruktet, så vet vi svært lite om den utviklingsmessige opprinnelsen til selvregulatorisk kompetanse «. ( 1990, s.318)
Kopp og sosialiserende innlæring av selvregulering
Kopp (1982) har drøftet fremveksten av selvkontroll-ferdigheter innenfor et utviklingsmessig perspektiv. Selvregulatorisk kompetanse fremkommer ifølge han gradvis gjennom en serie av diskontinuerlige utviklingsmessige faser. Når representasjonell tenkning og gjenkallings-hukommelse utvikles i løpet av siste del av andre leveåret, begynner barna å internalisere sosiale standarder; de kan f.eks. hemme forbudte handlinger som følge av at de husker informasjon de har fått. Mer fleksibel ‘monitorering’ av seg selv og egen atferd kommer imidlertid senere – ‘selvregulering ‘i noe mer avansert forstand fremkommer ikke før det tredje og fjerde leveåret.
Sentralt for utviklingen av selvregulatoriske ferdigheter og selvkontroll er barnets interaksjoner med omsorgsgivende voksne.
Evner og ferdigher som inngår i ‘selvregulering’ synes å undergå et utviklingsforløp der ‘kontroll’ innledende påføres utenfra, og så blir denne kontrollen deretter gradvis ‘internalisert’ som en selvkontroll. Man vet imidlertid ennå ganske lite om hvilke typer av interaktive voksen-atferder som fremmer prosessen med optimal utvikling av selvregulatorisk kompetanse hos barn. Man har rettet oppmerksomheten mot mødres sensitivitet og responsivitet på barnet – lydighet overfor voksne synes å være forbundet med slike trekk hos mødrene. Kvaliteten i mor-barn tilknytningen har også vært forbundet med lydighet i flere studier. Barn med usikker tilknytning til sine omsorgspersoner viser sosiale tilpasningsvansker, agressivitet og uoppmerksomhet i førskolealder. Foreldrenes disiplinerings-stil synes også å ha en viss betydning for nivået til barnas selvregulerings-evner. Klar, konsistent, men ikke-straffende foreldre-kontroll er forbundet med lydighet hos barn på ulike alderstrinn.