Hvordan var det å være Stig Sæterbakken (kastet inn i verden 4. januar 1966 , død for egen hånd 25. januar 2012) ? (Et beskjedent forsøk på å se en avdød forfatter og et avsluttet forfatterliv fra innsiden: skrives 2013)

«Vår kommunikasjon tilhører det synlige. Alt vi er, er det som kan anta former. Slik blir vi til, gjennom det andre er i stand til å oppfatte av oss. Det vi ikke vil, eller ikke klarer, eller ikke er oss bevisste nok til engang å forsøke å uttrykke i en eller annen leselig eller forståelig form, forblir skjult.» (Stig Sæterbakken)

«I believe disharmony and asymmetry correspond to a disharmony and an asymmetry within us, because we ourselves are not whole, or complete. Because we are never fully and completely ourselves. Because our lacks, our weaknesses, and our fears make up an essential dimension within us. Because our wounds are meant not only for healing, but also the opposite, to be kept open, as part of our receptivity to that which is around us and within us. And because there is also relief in this, not to be healed, not to be cured, melancholia satisfies us by preventing us from reaching satisfaction, it clams us by keeping our anxiety alive, it gives us peace by prolonging the state of emergency, the state of emergency that answers to the name of Humankind.» (Stig Sæterbakken: “Why I Always Listen to Such Sad Music”)

Forbemerkning:  ‘Hvordan var det å være Stig Sæterbakken’?

«Han mener at jeg alltid har prøvd å skjule meg bak aktverdige motiver, som ytringsfrihet og utforskning av erfaringens yttergrenser, mens sannheten, sier han, er at jeg bare er ute etter å ødelegge. En förintelse av kosmos, som han sier. Og det kan jo være han har rett.» (Stig Sæterbakkens kommentar til Vertigo-forlegger Carl-Michael Edenborg, som skal ha påstått at Sæterbakken har løyet i alle år)

Hvordan kjentes det ‘på innsiden’ å komme til verden, bli til og eksistere som individet Stig Sæterbakken i tidsrommet mellom 1966 og 2011. Å befinne seg på en konkret lokal livsarena som en selv ikke har valgt, vokse opp og formes, gå på skole, oppdage og forme seg selv og sin unike væremåte i verden, se seg selv blant andre, oppleve, handle og innvirke på virkeligheten, skrive, motta litterære priser, lese høyt fra egne tekster og alle de andre tingene som fylte det livet som var Stig Sæterbakkens liv. Og så, som en eksistensiell eller logisk konklusjon på det hele; velge å ta sitt eget liv til slutt – alt som del av denne enestående personen Stig Sæterbakkens livs- og dødsprosjekt? Er det mulig å gjenskape et liv, så å si fra innsiden, som en slags autopoietisk selvdannende prosess, finne tak i de lovene eller formlene som skapte Stig Sæterbakken og som han selv medskapte for å forme seg selv ‘to the bitter end’?

Av en eller annen mørk grunn er jeg fascinert av Stig Sæterbakken. Både hans person, hans livsløp og hans forfatterskap. Like etter at jeg hørte om  hans død for egen hånd bestemte jeg meg for å gå igang med å undersøke fenomenet Sæterbakken nærmere. Nærmere bestemt ville jeg forsøke å komme på innsiden av denne skrivende personen.

Som inspirasjon brukte jeg den kjente artikkelen til vitenskapsfilosofen Nagel; ‘What is it like to be a bat?‘ eller i mitt tilfelle; ‘Hvordan var det å være Stig Sæterbakken?’ Så langt, så bra. Prosjektet ble liggende i en sideskuff i hodet mitt, ganske lenge. Det surret og gikk, men ble ingenting ut av allikevel. Til en midt i mai 2013, da stakk den første spiren opp av jorden og ble til ord.

For å si dette med en gang; det har liten hensikt å skrive om Stig Sæterbakken ut fra en slags naiv innstilling.

«Vi må sette oss inn i hva det er for å lære hvordan vi skal unngå det. En slags pedagogisk innlevelse i det onde. Men så kommer problemet: Hvordan tilegne seg det onde uten også å bli smittet av det? Lar det seg gjøre å vandre gjennom helvete, og se alle redslene, og så komme ut igjen og tro at det bare er ‘den gode innsikt’ man har tatt med seg ut?»

Litteratur:

T. Nagel;  ‘What is it like to be a bat?’, repr. in Mortal Questions (Cambridge University Press, Cambridge, 1979)

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s