Om ‘selvlæring’ og ‘å tenke selv’

«En filosof må aldri glemme de talløse situasjoner i livet da han ikke på noen måte er annerledes enn noen andre.»  (Badiou, Alain. In Praise Of Love)

“Noe i verden tvinger oss til å tenke.»  (Deleuze & Guattari , 1994, p. 139)

Vi skal aldri slutte å oppdage. Og
slutten på oppdagelsen vår vil være å
komme dit hvor vi begynte. Og kjenne
dette stedet for første gang.”  (T.S. Eliot , “Little Gidding”)

En av de viktigste lærdommene for et menneske er at på samme tid som vi er henvist til å lære av og gjennom andre, må vi ikke glemme å lære av oss selv; gjennom å tenke selv. 

Dette merkelige som kan kalles ‘selvlæring‘ er en forutsetning for at vi skal være i stand til å leve våre egne liv og forstå hva vi holder på med når vi er i arbeid, i aktivitet, når vi bryr oss om hverandre og elsker.

Kan man virkelig ‘lære av seg selv’? Hva innebærer det ‘å lære av seg selv’ og ‘å tenke selv’? Hvorfor er disse to tingene – som i virkeligheten er en og samme ting –  så viktig for oss?

 

Å tenke sine egne tanker

Den østerriske filosofen Ludwig Wittgenstein skrev et sted at ‘ingen kan tenke en tanke for andre’. For å avklare og forstå ting, ta stilling til og forholde seg til noe som ens eget, må man ha tenkt tankene om det selv. Man kan både la seg påvirke og inspirere, og hente ideer her eller der; men allikevel må man tenke selv, arbeide med og gjøre ideene til noe man selv har tenkt gjennom for seg selv. Man kommer altså ikke unna at for å kunne ha ekte tanker om noe må man tenke disse ut en gang til selv, omtrent slik man gjør med et regnestykke når man lærer seg å regne. Papegøye-metoden, der man mekanisk låner eller etterplaprer andres tanker uten egen tankevirksomhet, den er som regel en lite brukende og en ytterst fattig erstatning for egen tenkning. Den kinesiske  læremesteren Konfutse sier riktignok at etterligning og herming utgjør en kilde til klokskap, men personlig og bitter erfaring og ikke minst ens egen dype ettertanke og meditative tenkning er allikevel det som er uunnværlig.

En kommentar om “Om ‘selvlæring’ og ‘å tenke selv’

  1. Vi lagrer sanseinntrykk, men vet ikke helt hvordan det lagres og kodes. Vii henter ut tanker fra lageret, men vet ikke helt hvordan det omkodes til tanker. V tenker, men vet ikke helt hva tanker er.

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s