”Er vi mennesker, eller er vi ….?” Noen forsinkete refleksjoner omkring det å være ’menneske’ i vår tid

”Det som vi noen ganger henviser til, på en villedende måte, som vår ’menneskelige natur’ er rett og slett en tilstand der vi blir dratt etter nesen i hundrevis av forskjellige retninger og  ender opp med at vi går i retning av ingen steder veldig fort.” (Peter Kingsley)

«Man  is  an invention  whose recent  date,  and whose  nearing end  perhaps,  are  easily  shown  by  the   archeology  of  our thought.» (Michel  Foucault,  Les  mots  et  les  choses)

Innledning: ‘Hva jeg er? Jeg er et menneske.’ For vår tids mennesker virker det helt selvfølgelig å si – ’jeg er et menneske’. De fleste har aldri tenkt over at dette kanskje kan være feil, eller hvorfor en slik måte å forstå seg selv kan kan være uheldig og begrensende.

Ingen vil bestride at det vi er er mennesker og at det finnes måter å si eller mene dette på som er riktig. Samtidig finnes det andre måter – og det er de vanligste – der det blir både feilaktig og har uheldige virkninger. Det viktige spørsmålet er altså hva vi mener med å si at vi ‘er mennesker’.

For de fleste av oss handler dette etterhvert mye om biologi og evolusjon; vi er mennesker fordi vi tilhører en egen biologisk art homo sapiens sapiens. Biologien definerer oss derfor som mennesker, og en vanlig tankegang er at dette innebærer at vi er en mer komplisert utgave av primatene eller menneskeapene.

Denne artikkelen ønsker å få oss til å besinne oss, og tenke en gang til på spørsmål som:

’Er’ vi mennesker? På hvilken måte ‘er’ vi mennesker? Hva vil det si ’å være’ et menneske?

For å kunne besvare disse spørsmålene må vi også se nærmere på spørsmålet: Hva er et menneske?

Humanisme og dens varianter 

Heidegger: ”the proper dignity of man” (die eigentliche Wurde des Menschen)


Menneskets biologi og evolusjon: Er vi et komplekst dyr, en intellektuell ape?

«Above all, it is believed that we differ significantly from other animal species, and that our genetic background means little in understanding our behavior. We believe our existence is in a dimension totally different from that of other animal species.» (Michio Kitahara, The Tragedy of Evolution: The Human Animal Confronts Modern Society (New York: Praeger Publishers, 1991), s.ix)

 

Menneskets krise i vår tid: hvordan skal vi forstå den?

Den vanlige tilnærmingen til menneskets aktuelle situasjon og de utfordringene og problemene vi star overfor er å betrakte disse som avgrensete, locale, knyttet til spesielle omstendigheter av kulturell, samfunnsmessig, politisk eller etnisk art. Andre forsøker å se dypere på vår aktuelle situasjon som mennesker, og hevder at denne måten å se vår situasjon på er utilstrekkelig.

I boken ’The Tragedy of Evolution: The Human Animal Confronts Modern Society’ (New York: Praeger Publishers, 1991), s. xvi) hevder Michio Kitahara at –

«Because of its overwhelming importance in the world today, the crisis of Western civilization is almost synonymous with the crisis of Homo sapiens sapiens.» 

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s