Hva sier folk når de vet at de snart skal dø? (under planlegging og skriving fra des. 2011)

Kristoffer M.: Han har nettopp fått vite at han er døende; han tenker seg lenge om og oppdager at han har et budskap som han ønsker å formidle til sine venner:

«Les, hver dag, noe som ingen andre leser. Tenk, hver dag, noe som ingen andre tenker. Gjør, hver dag, noe som ingen andre ville være dum nok til å gjøre. Det er skadelig for sinnet hele tiden å være del av enstemmigheten.»

 

Psykolog a: Da den irske legen fortalte tenkeren Ludwig Wittgenstein at denne hadde kort tid igjen å leve pga. kreftsykdommen, utbrøt Wittgenstein tydelig lettet:

‘heldigvis’…

En tid senere hadde kreftsykdommen gått sin mørke gang i Wittgensteins syke legeme; han skjønner at det er like før døden kommer for å hente han. Han sier til legen som sitter ved sengen:

«Fortell dem at jeg hadde et godt liv».

 

Deretter  lukker han øynene sine og dør stille.

 

Psykolog b: Dæven – that’s my kind of man! Steve Jobs siste ord skal angivelig ha vært: «Oh wow, oh wow, oh wow»! Lurer på hva han så… Jeg har skrevet på min siste replikk i årevis, men jeg blir visst aldri fornøyd. Har du din klar?

Psykolog a: Ja. Jeg holder foreløpig stilt, sparer den til den store sluttscenen…jeg trener iherdig slik at jeg skal være forberedt – den store salen med publikum ligger i mørke foran meg, stillheten er til å ta å føle på..man hører såvidt Wagners skjebnetunge musikk i bakgrunnen..så sier jeg idet jeg vender ryggen til alle og vandrer inn i glemselen: ?

Psykolog b: Jeg er i forhandlinger om en diger van jeg skal fylle med eksplosiver og kjøre utfor Nordkapp-platået. Har tre ledige plasser igjen. Interessert? Klarer ikke å bestemme meg for musikken. Vakler mellom «Satisfaction» og «Time» (Pink Floyds mesterverk fra 1973). Please advice. Rettighetene til TV dekningen legges ut for salg i god tid før begivenheten.

Legg igjen en kommentar

